Maandag 9 mei was het om 10.30 uur verzamelen voor een bakkie in ons clubhuis op de Markt. Gezien het weer kon dit buiten op het terras plaatsvinden. Afrekenen met de wedstrijdleiding en de flightindeling voor die dag bekijken. Balen! In de laatste flight met 4 man en drie flights van drie voor je. Meestal houdt dit in dat je geen aansluiting kan houden met de flights voor je en vervolgens op 18 holes 3 of 4 flights achter je (meestal tweeballen) moet door laten. Niets aan te doen en dan toch maar proberen te profiteren van het feit dat ik Heemskerk dit jaar al twee gelopen had, dus enigszins in het voordeel moest zijn.
Mijn flightgenoten voor die dag waren Jan L, Ton en Joop. Direct realiseerde ik mij dat ik niet moest gaan wedijveren met de drives van Jan en Ton, maar dat ik mij moest focussen op mijn 2e en soms 3e slag. Dit lukte de eerste 10 holes wonderbaarlijk goed, slechts 4 slagen boven de baan en 24 punten. Het verdere verloop lezen jullie hieronder. Eerst maar even de neary.
Tijdens het koffiedrinken op het terras van Heemskerk werd door de wedstrijdleiding aangegeven dat de neary op hole 5 gespeeld zou gaan worden. Hoe verzinnen ze het, 170 meter met een fikse tegenwind. Voor sommige van ons met een driver al amper te halen. Op mijn voorstel werd dit dus hole 8. Bij hole 8 aangekomen leek de koker van de neary op de green te staan. Bleek dus naast de green te staan en hadden dus 9 man de green nog niet weten te vinden. Wat een prutsers!! IJzer 4 er tegen aan en uiteraard op de green, een meter of 6 naast de vlag. Jan (vermoedelijk ook een ijzer 4) ook op de green. Ton, een ijzer 5, net naast de green. Joop, keihard fore roepen. Op de green aangekomen bleek ik de neary te hebben. Voor de volgende wedstrijden ga ik weer proberen invloed te hebben op het kiezen van de hole voor de neary. Bleek later in de einduitslag toch bepalend te zijn!?:)
Nadat ik op hole 10 een birdie had gelopen, begon mijn marker Joop mij nog veel meer te prijzen en concludeerde al dat ik op 40 punten ging uitkomen. Het effect hiervan was al snel zichtbaar, het ging beduidend minder. Uiteindelijk wist ik de schade nog enigszins te beperken en kwam uit op 89 slagen en 33 stablefordpunten. Dus 9 punten op de laatste 8 holes!!
Op hole 15 sloeg flightgenoot Ton een mooie longest drive, toch wel 1 meter verder dan Cees N. Cees, zoals wel vaker wordt gezegd, het zit hem niet in de lengte maar in de techniek!!!! Doordat Ton op de laatste hole nog een prachtige birdie maakte, kon het wel een spannend worden.
Eerst nog even terug naar mijn opmerking in het begin over een laatste flight met vier man. Eerlijk gezegd bleek dat vandaag op de meeste holes een voordeel. Ook de drieballen voor ons moesten constant wachten. Met een vierbal hou je dan vervolgens keurig aansluiting. Alleen omdat wij op een bepaalde hole zelf aan het prutsen waren, kregen wij last van een flight achter ons.
Uiteindelijk bleek ik met 1 punt verschil de dagwinnaar te zijn. Ton werd keurig twee (hebben de neary en de longest drive nu wel of geen invloed gehad?) en Lode werd derde. Tenslotte nogmaals mijn flightgenoten bedanken en uiteraard Lode en Jaap als organisatie.